Advertisement

email_18_animated.gif
مشتاقانه منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
manager.khuzestanclub@gmail.com
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت

صفحه اصلی arrow خواندني ها arrow خواندنی ها arrow توريسم نياكان شناسي
توريسم نياكان شناسي چاپ ارسال به دوست
۰۱ آذر ۱۳۸۹
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه گردشگري ـ گونه‌اي جديد از گردشگري در جهان مطرح شده که ايران پتانسيل بالايي براي توسعه آن دارد. اما کارشناسان بر اين باورند چنانچه بدون

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه گردشگري ـ گونه‌اي جديد از گردشگري در جهان مطرح شده که ايران پتانسيل بالايي براي توسعه آن دارد. اما کارشناسان بر اين باورند چنانچه بدون آماده کردن بسترهاي لازم در اين حوزه فعاليت شود، اين بازار جديد گردشگري براي هميشه از دست خواهد رفت.

 

محمود طالقاني، رئيس پژوهشکده تحقيقات کاربردي فرهنگ ايراني دانشگاه تهران و موسس موزه روستايي گيلان با اشاره به اينکه کشورهاي چون لبنان و پيش‌تر از آن ترکيه در اين زمينه مشغول فعاليت بوده‌اند، به CHN گفت: ترک‌تبارهايي که سال‌هاي پيش به اروپا و به خصوص آلمان مهاجرت کرده‌اند اکنون نسل‌ دوم و سوم خود را به روستاهاي ترکيه فرستاده تا پيشينه خود را در معرض فراموشي نبينند. اما اولين نتيجه‌اي که اين روند به دنبال داشته شکل دگرگون شده روستاهاي است که در دهه‌هاي گذشته مهاجر فرست بوده‌اند.

 

وي افزود: هدف اين بازگشت اين بوده که نسل دوم و سوم با ريشه‌هاي فرهنگي خود آشنا شوند اما ماحصل اين شده که آنها اندک مرده‌ريگ به جاي مانده را نيز از بين برده‌اند.

 

طالقاني تصريح کرد: با توجه به اينکه توريسم نياکان شناسي مفهوم جديدي است، بنابر اين هنوز آماري هم از حجم حضور اين گونه توريسم و آثار و عواقب آن وجود ندارد. اما برخي از اين افراد جهت توسعه زادگاه مادري، تحت تاثير فرهنگ سکونتگاه جديد دست به ساخت و ساز در کشور مبدا زده و چون اين کار در يک پروسه زماني سريع اتفاق افتاد دولت نتوانست جلوي آنرا بگيرد. در نتيجه روستاهاي قسمت آسيايي ترکيه که ثروت توريسم اين کشور تلقي مي‌شوند در حجم زياد ساخت و سازها تقريبا از بين رفته‌اند. شايد از مهمترين دلايل اين ساخت و سازها غيرهمگون نيز نبود الگو براي براي توسعه باشد که در اين مناطق رخ داده است.

 

به گفته وي در مجموع موارد مطرح شده که در غالب آسيب به ميراث فرهنگي تعريف مي‌شود شايد مهمترين آسيبي باشد که به دنبال توسعه توريسم اجدادي پيش مي‌آيد. البته نبايد از خاطر دور داشت که دليل اين توسعه ناهمگون، فراهم نياوردن بستر براي رشد اين گونه از گردشگري است.

 

عدم ايجاد پيش‌نيازها نتيجه عکس مي‌دهد

محمود طالقاني گفت: من ايراني‌هاي متمول زيادي را در اروپا و کانادا مي‌شناسم که قصد دارند که در زادگاه پدري خود خانه به همان سياق بنا کرده و هر از گاهي در آن اقامت کنند. حال اگر اين‌ها الگوي براي زندگي اجدادي بيابند در هما راستا حرکت کرده و به توسعه گردشگري ايران را نيز کمک مي‌کنند، اما چنانچه الگويي پيدا نکنند شيوه‌هاي نوين کشور محل سکونت را در زادگاه اجداد خود پياده مي‌کنند. وي همچنين با اشاره به موزه روستايي به عنوان الگويي براي شيوه زندگي در منطقه شمال کشور و شمال البرز، يادآور شد که اکنون اين الگو وجود دارد و خطر توسعه غير متعارف تا حدودي از اين منطقه دور شده است.

 

وي خاطرنشان کرد: اگر اين کار با سياست و برنامه‌ريزي انجام شود، توسعه توريستي را براي کشور به دنبال دارد اما اگر اين طرح  هم به همان صورت ناهماهنگ که در غالب دو کنفرانس براي ايرانيان خارج کشور برگزار شد، صورت بگيرد، اگر شروع نشود بهتر است. در طرح دعوت از ايرانيان خارج کشور، انگيزه، انگيزه درستي بود اما به دليل عدم برنامه‌ريزي و سوءمديريت نتيجه خوبي از اين کار حاصل نشد.

 

طالقاني گفت: اگر طرح بازگشت ايرانيان خارج از کشور و نسل‌هاي دوم و سوم مهاجرين را در غالب آشتي دادن اين‌ها با سرزمين مادري دنبال کنيم و اين برنامه به درستي اجرا شود، بي‌شک همان گردشگري که اجدادي يا نياکان شناسي نام گرفته موفق خواهد بود. درستي اجراي اين برنامه نيز که يک برنامه فرهنگي است مستلزم حذف روابط و مراودات سياسي است. براي توسعه اين کار بايد از تجربه‌هاي خوب و بد ترکيه لبنان الجزاير و ديگر کشورهايي که در جذب اين گونه جديد از توريست فعاليت کرده‌اند سود برد.

 

به گفته اين استاد جامعه شناسي ايده‌ مطرح شده براي توسعه گردشگري ايران ايده بسيار جالب و جاذبي است اما همان قدر که جاذب گردشگر مي‌تواند باشد بسيار هم آسيب پذير است. چرا که کوچکترين اشتباهي جامعه مخاطب را براي سفر به ايران دچار ترديد مي‌کند. در نتيجه در داخل کشور بايد بستر ورود اين افراد فراهم شود.

 

توريسم اجدادي، نيازمند مخاطب‌شناسي

محمود طالقاني، رئيس پژوهشکده تحقيقات کاربردي فرهنگ ايراني دانشگاه تهران گفت: مهاجران ايراني بر خلاف ترک‌ها و عرب‌ها از قشر کارگري نبوده و عموم‌شان از سطح بالايي از سواد و ثروت برخوردارند بنابراين آشتي دادن آنها با سرزمين مادري بسيار مفيد فايده خواهد بود. البته يک خطر بزرگ را نيز به همراه دارند اينها شهر نشين بوده و از شهر مهاجرت کرده‌اند در نتيجه با فرهنگ اجدادي آشنايي ندارند. اينان چنانچه گيلاني باشند با فرهنگ گيلکي آشنا نبوده و اگر نياي‌شان بلوچ باشد با آداب و فرهنگ بلوچي غريبه‌اند. در حاليکه جامعه‌هاي مهاجر توده‌اي که از روستاها مي‌روند فرهنگ بومي را نيز در ياد خود دارند. اين ناآگاهي از ديگر مواردي است که ورود نسل‌هاي بعدي اين مهاجران را به ايران حساس مي‌کند. اين دسته از افراد از گذشته نزديک خود بريده‌اند. هدف از آشتي با سرزمين مادري نيز آشتي اين نسل از مهاجران با نياي نزديک خود است.

 

به گفته وي؛ هدف از توريسم نياکان شناسي آشنايي با نسل دوم و سوم مهاجران با داريوش و کوروش و حافظ و مولانا نيست اين گونه از گردشگري قصد دارد تا فرهنگي زندگي پدربزرگ يا پدر پدربزرگ فرد را که در يک بازه زماني 50 يا صد سال گدشته مي‌زيسته به او يادآوري کند.

 

اولين گام براي توسعه توريسم نياکان، مخاطب‌شناسي است. ابتدا بايد مخاطب و مشتري را شناخت و با سلايق آنها آشنا شد، سپس در ميان علايق آنها اجزاي از بين رفته و تغيير شکل داده را يا اصلاح کرد و يا از برنامه آنها حذف کرد.

 

از سوي ديگر بايد ابتدا اين طرح بايد در داخل کشور کشور اجرا کرد و آزمون و خطا را در داخل اجرا کرد و سپس با تجربه بالا به سراغ جامعه مخاطب خارجي رفت. در حال حاضر بيش از 80 درصد جامعه شهرنشين کشور با زادگاه پدري آشنايي ندارند ابتدا مي‌توان طرح را روي اين دسته اجرا کرد و با رفع نواقص به سراغ جامعه مخاطب خارجي رفت.

 

وي در پايان گفت: اين طرح همان قدر که بزرگ است به همان اندازه هم آسيب‌پذير است و اگر به درستي اجرا شود موفقيتي بزرگ خواهد بود اگر ذره‌اي خطا داشته باشد جامعه‌اي را از دست خواهد داد که ديگر حداقل تا سالها قابل بازگشت نيست.

 

 

 

 


یادداشت های بازدیدکنندگان



Copyright 2008, Khuzestanclub.org All rights Reserved