Advertisement

email_18_animated.gif
مشتاقانه منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
manager.khuzestanclub@gmail.com
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت

صفحه اصلی arrow مقالات arrow عمومی arrow نوروز به منزله سرمايه‌ي اجتماعي
نوروز به منزله سرمايه‌ي اجتماعي چاپ ارسال به دوست
۲۰ فروردين ۱۳۸۷
اعياد ملي و ديني همچون نوروز، مهرگان، چهارشنبه سوري، يلدا، سيزده بدر، فطر، غدير، قربان، بعثت و سوگواري‌ها (محرم، صفر، رمضان، شهادت و رحلت ائمه معصومين) نمودهايي از سرمايه‌هاي اجتماعي هستند که مي‌توانند در حفظ هويت، اعتماد، احساس تعلق و همبستگي اجتماعي کارکرد داشته باشند. به همين جهت شايسته است کارگزاران اجتماعي – سياسي فارغ از ترجيح تعلقات ملي و ديني از همه سرمايه اجتماعي استفاده كنند و نوروز يکي از اين سرمايه‌هاي اجتماعي اس

به گزارش سرويس جامعه اطلاعاتي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نويسنده وبلاگ "جامعه‌شناسي ارتباطات" به نشاني http://pr-so.blogfa.com نوشته است: "سرمايه اجتماعي" يکي از تئوري‌هاي جديد قرون اخير به شمار مي‌آيد. تاکنون سرمايه‌هاي انساني بهترين سرمايه‌ي جامعه محسوب مي‌شده است. اگرچه اهميت سرمايه انساني قابل انکار نيست ولي انسجام و يکپارچگي آن حايز اهميت بيشتري است که تنها در سايه همکاري، تعاون و اعتماد متقابل شکل گرفته و سرمايه انساني تبديل به سرمايه اجتماعي مي‌شود.

امروز سرمايه اجتماعي نقش بسيار مهمتري نسبت به سرمايه فيزيکي و انساني در سازمان‌ها و جوامع ايفا مي‌کند، بطوري که شبکه هاي روابط جمعي و گروهي انسجام بخش ميان انسان‌ها، سازمان‌ها با انسان‌ها و سازمان‌ها با سازمان‌هاست.

يکي از دلايل اهميت نوروز، شايد به اين خاطر است که اولين روز بهار آغاز مي شود و در آن هنگام سکه نو مي‌زدند، آتشکده ها و مجموع بناها تميز و پاکيزه و تميز مي شد و نزديکان گرد هم آمده و به جشن و سرور مي‌پرداختند و به همين جهت جشن نوروز بصورت فراديني و فراملي (به طوريکه حتي سازمان ملل نوروز را به عنوان روزجشن زمين اعلام کرده است) توانسته، فارغ از قيد و بندهاي کشوري، امروزه حتي در هند، پاکستان، افغانستان، تاجيکستان و ساير کشورهايي که به صورتي وابسته به حوزه فرهنگي ايراني بوده اند برگزار شده و در حال حاضر به عنوان جشن اصلي بسياري از مردم آسياي غربي محسوب مي‌شود، حتي اگر اين کشورها از لحاظ تاريخي تحت سلطه سياسي ايران هم قرار نگرفته باشند.

در زمان خلفاي عصر اسلامي، نوروز در دربار، کمرنگ و پررنگ برگزار مي شده است. گاه قسمتي از آن منع مي شده، اما بلافاصله در پي اعتراض مردمي، دوباره آزاد مي شده است تا بالاخره در دوران صفويه که مذهب تشيع رسمي گرديد، با توجه به مذهبي شدن نوروز، نوروز جشن ملي – مذهبي نام گرفته و دوباره برگزار شد.

نوروز با تمام تعصباتي که بعضاً در دوران مختلف وجود داشته با همان رسم و سنت‌هاي خود دوام يافته و از نسلي به نسل ديگر رسيده تا امروز ما نگاهدار آن باشيم. چراکه نوروز به عنوان يک سرمايه اجتماعي مي تواند در جهت گسترش مودت، دوستي، تعاون، اعتماد، همبستگي ملي و قانون گرايي نقش تأثيرگذاري داشته باشد.

با توجه به اين که نوروز و ديگر اعياد و سوگواري‌هاي ملي و ديني مي توانند نقش گسترده اي در ايجاد وحدت، اعتماد، همبستگي اجتماعي و احساس تعلق به هويت افراد داشته باشد، شايسته است کارگزاران اجتماعي- سياسي به همه سرمايه‌هاي اجتماعي فارغ از ترجيح يکي از تعلقات ملي و ديني توجه نمايند و به همان ميزان که اعياد و سوگواري‌هاي ديني را مورد عنايت قرار مي‌دهند به همان نسبت جشن‌هاي ملي، ميراث فرهنگي و مفاخر اجتماعي را مورد تأکيد قرار دهند.


یادداشت های بازدیدکنندگان



Copyright 2008, Khuzestanclub.org All rights Reserved