Advertisement

email_18_animated.gif
مشتاقانه منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
manager.khuzestanclub@gmail.com
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت

صفحه اصلی arrow خواندني ها arrow خواندنی ها arrow نگاهي برموسيقي عرب خوزستان
نگاهي برموسيقي عرب خوزستان چاپ ارسال به دوست
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
باید گفت سرزمین خوزستان، از نظر جغرافیایی محل تقاطع شبه جزیره عرب و فلات ایران و از

و از جنبه فرهنگی محل تلاقی دو تمدن و فرهنگ عربی (سامی) و ایرانی است. از این رو ویژ گی های این دو تمدن را ما در این دیار می بینیم. از پیوند این در فرهنگ است که پدیده ای به نام هنر و فرهنگ عربی (خوزستانی ) یا عرب ایرانی سر برآورده است.

اگر موسیقی عربی خوزستان را به دو بخش موسیقی ریفی یا روستایی وموسیقی مقامی یا شهری تقسیم کنیم، مشابهت های فراوانی میان این موسیقی و موسیقی جنوب عراق مشاهده می کنیم. البته این تشابه فقط خاص موسیقی نیست بلکه لهجه را نیز در بر می گیرد زیرا لهجه عربی خوزستانی، لهجه بین النهرینی است و با لهجه عربی خلیجی تفاوت دارد. ردیف ها و دستگاه های موسیقی عربی خوزستان با نظایر آن در موسیقی عربی خلیجی نیز متفاوت است.

موسیقی مقامی بین النهرینی از موسیقی کهن فارسی (ایرانی) تاثیر پذیرفته است. ما هم اکنون مقام های اصفهان، نهاوند، دشت، سه گاه و پنج گاه را در موسیقی عراقی و موسیقی عربی خوزستانی داریم. اصولا منشا آواز " مقام" عربی به دربار خلفای عباسی بر می گردد که به علت پیوندهای فرهنگی ایران و عراق شماری از دستگاه های موسیقی ایرانی وارد موسیقی مقامی بین النهرین شده است

نقوش حجاری شده نوازندگان عیلامی در شوش - که پایتخت آنان بود- نشانگر سابقه چند هزار ساله موسیقی در این منطقه از جهان است.

 دوران حاکمیت مشعشعیان برخوزستان گواه شکوفایی فقه وادب و شعر و موسیقی عربی در این منطقه وبه ویژه در حویزه پایتخت آنان بود. در پایان این دوران شکوهمند هنر و فرهنگ عربی (ایرانی)، دستگاهی به نام حویزاوی "المقام الحویزاوی" در دربار خاندان آل مشعشع پدید آمد که دستگاه موسیقی خاص عرب های خوزستان ویکی از بهترین مقام های موسیقی بین النهرینی است. این دستگاه در موسیقی مقامی عراق جایگاه برجسته ای دارد.

در دوره پهلوی که دوران سرکوب همه جانبه فرهنگی و سیاسی مردم عرب خوزستان است، موسیقی عربی دچار رکود و ابتذال گردید. در دهه چهل شمسی بود که هنرمند وشاعر یک لاقبایی به نام "علوان ابوشهلا" در اهواز پدیدار شد که ردیف ها و دستگاه های آوازی وانواع شعر مردم عرب خوزستان را می شناخت. علوان مبدع سبک آوازی عربی نوینی است که به نام او معروف شد.

"علوانیه" سبکی حزین و درد آلود است وبا سبک آوازی "امیری" در مازندران مشابهت دارد.

 " علوانیه" بیانگر رنج ها، آلام و ستم ملی وارد بر مردم عرب خوزستان است واز همان ابتدای سال های آغازین دهه چهل شمسی با اقبال عمومی توده ها روبه رو شد. در این سبک، شاعر با نواختن "رباب" که ساز سنتی عرب هاست، اشعاری از شاعران نامدار گذشته و حال را می خواند. سبک علوانیه از مرزهای خوزستان و ایران فراتر رفت و در عراق و بحرین و کویت نیز رواج یافت. هم اکنون هنرمندان و ترانه سرایان این کشورها این سبک را با نام "علوان اهوازی" می شناسند. بی گمان سبک آوازی علوانیه در بخش موسیقی "ریفی" جای می گیرد. اکنون نیز در خوزستان، آوازخوانان بسیاری، سبک و شیوه علوان را دنبال می کنند که مهمترین شان " حسان الگزار" در بخش " شاوور" شهرستان شوش دانیال است

گروهاي موسيقي دوره گردکه عمدتا در شهرهای اهواز و آبادان بودند- در ترویج موسیقی عربی در خوزستان نقش داشتند اما از آنها اصیل تر گرو ه های موسیقی "الخشابه" بودند که از مرگ نهایی موسیقی عربی خوزستانی در عصر پهلوی جلوگیری  کردند و حتی به ترویج آن در برابر موسیقی مبتذل وکوچه بازاری فارسی هم کمک کردند.

 
اکنون - اما - گروه های الخشابه جای خودرا به گروه های جدید موسیقی عربی ( الفرق الموسیقیة) داده اند که در شهرهای مختلف خوزستان گسترده اند. این گروه ها هم در موسیقی آیینی و مذهبی (موشحات) وهم در موسیقی عربی محلی اهوازی و هم در موسیقی عام عربی تخصص دارند و در عروسی ها، جشن ها و مناسبت های ملی و مذهبی برنامه اجرا می کنند.

       
دراين ميان باتحول ژرفي كه درموسيقي جهاني پديدآوردهنرمدان گروه ميسان ازخطه خوزستان كه ازيك سوآشنايي عميقي ازموسيقي هاي جهاني دارندوازسوي ديگردق دقه حفظ موسيقي اصيل منطقه رادارندبرآن شدندتاضمن هماهنگ ساختن موسيقي ورقص محلي خوزستاني وواردنمودن رگه هايي ازخصوصيات موسيقي جوان پسندباخفظ اصالت وهويت ريشه دارموسيقي رقص عرب خوزستان جان تازه اي به كالبدآن بدهندتادرخت كهنسال وريشه دارموسيقي عرب خوزستان ضمن پيوندباابتكارات نوين فضا را اعطرآگين وجان افزا نمايد.

گروه هنري ميسان با اين قصدومرام واردعرصه هاي هنري محلي وملي شده است وضمن كسب محبوبيت گسترده دربين جوانان منطقه وكشورآرزوهاي والابراي حضوردرصحنه جهاني دارد

:از سايت :گروه هنري ميسان

.


یادداشت های بازدیدکنندگان

نویسنده مهمان در تاریخ ۱۳۹۳-۰۳-۲۰ ۰۴:۴۹:۳۱
وقت بخیر 
دوستان و همکاران عزیز رقص شمشیر که گروه میسان انرا اجرا میکند رقص محلی عربی خوزستان نیست.لطفا این موضوع رو حذف کنید.شماها دیگه تحقیق کنید و بعدش اطلاع رسانی کنید. 

نویسنده مهمان در تاریخ ۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۳۸:۰۲
سلام ممنون از مطلب خوبتون واقعا استفاده های لازم رو بردیم واقعا موسیقی یکی از سنت های بیاد ماندنی عرب های استان خوزستان هست امروزه در استان خوزستان شاهد بروز خواننده های بزرگی هستم ولی متاسفانه تو کشور کسی ازشون یاد نمیکنه از جمله انها سید جمیل عبودی و همچنین خواننده های دو زبانه فارسی و عربی مهدی زایری و علی کارونی و همچنین خواننده معروف رپ عربی( فتی العربی)



Copyright 2008, Khuzestanclub.org All rights Reserved